Export iten: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.utp.br/jspui/handle/tede/1868
???metadata.dc.type???: Tese
Title: O formato WEBSÉRIE e a circularidade das narrativas literárias: Jane Austen no universo digital 2.0
???metadata.dc.creator???: Celinski, Giovana Montes 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Caetano, Kati Eliana
???metadata.dc.contributor.referee1???: Pieroni, Geraldo
???metadata.dc.contributor.referee2???: Fort, Mônica
???metadata.dc.contributor.referee3???: Mendes, Maria Cristina
???metadata.dc.contributor.referee4???: Lemos, Anuschka Reichmann
???metadata.dc.description.resumo???: Esta pesquisa investiga recriações contemporâneas de obras literárias, tendo como objeto de estudo o formato websérie literária. Essas produções apresentam a história simultaneamente em diversos espaços na Internet, que veiculam conteúdos complementares da narrativa. A pesquisa analisa as características desse formato audiovisual, além de investigar quais os recursos acionados para potencializar as experiências estésicas dos usuários. Partindo da hipótese de que tais adaptações não requerem meros ajustamentos, lançamos a tese de que as webséries literárias consistem em novas criações, ou em ressemantizações que exprimem a presença de discursos e meios tradicionais associados em diferentes níveis de imbricação para o surgimento de uma nova produção, na qual se revelam tanto aspectos da sociedade e da cultura contemporâneas, quanto o estilo criativo do enunciador. Nesse sentido, os recursos tecnológicos se configuram como formas culturais (MANOVICH, 2001). A fim de investigar a temática proposta, o referencial teórico parte da perspectiva dos jogos finitos e infinitos (CARSE, 1986). A revisão da literatura discute, complementarmente, noções como: as características da cultura digital (MANOVICH, 2001); a noção de adaptação (HUTCHEON, 2013); a cultura da convergência, as narrativas transmídia e participativas (JENKINS, 2009). Duas webséries foram selecionadas como objetos de estudo, produzidas pelo site norteamericano Pemberley Digital: The Lizzie Bennet Diaries e Welcome to Sanditon. A seleção se deu porque The Lizzie Bennet Diaries é considerada a primeira e a mais representativa do formato. Já Welcome to Sanditon se diferencia em alguns aspectos do formato tradicional da websérie. Ao criar um aplicativo para que os internautas gravassem seus próprios vídeos, possibilitou que os sujeitos se transformassem em personagens da trama. A partir dessa breve contextualização, tem-se como problematização de pesquisa: Quais as características do formato audiovisual websérie no contexto do ambiente participativo da web 2.0, de maior engajamento do internauta na narrativa e nos rumos da história? As releituras de obras literárias potencializam, alteram e/ou agregam elementos à trama original? Quais os recursos utilizados para potencializar a experiência do usuário? Em que instâncias do processo discursivo e comunicacional e em que aspectos a web, a partir da sua potencialidade 2.0, apresenta diferenças e inovações no processo recriativo da "adaptação literária"? A análise foi desenvolvida a partir da perspectiva teórico-metodológica da semiótica discursiva (BARROS, 2000), da teoria da adaptação de Hutcheon (2013), da concepção de rizoma de Deleuze e Guattari (1995), dos modos de citação de Bakhtin (2004) e da semiótica das interações (LANDOWSKI, 2014). A perspectiva teórico-metodológica utilizada para a análise dos empíricos foi a semiótica discursiva (BARROS, 2000) e seus desdobramentos na semiótica da experiência e estudos estéticos. Para tanto, a pesquisa examina os constituintes plásticos, as figurações do conteúdo e as práticas interativas acionadas. No conjunto, investiga, sobretudo, as instâncias narrativa e discursiva, buscando identificar distinções e inovações no novo formato. Os resultados da análise indicam que não houve grandes alterações nas estruturas narrativas das webséries em comparação com os respectivos romances. Entretanto, no plano das estruturas discursivas, os regimes de interação potencializaram a participação do internauta, resultando em uma mudança no foco enunciativo. Trata-se de um momento de sincretização em que o espectador assume um papel actorial e pode afetar e auxiliar a construir o fio condutor da narrativa. Os aspectos discursivos analisados também revelam características da cultura digital, assim como o caráter “imperfectivo” e rizomático das webséries que, a partir da circularidade e continuidade dos conteúdos, permanecem em um constante explorar de novas histórias de um mesmo universo.
Abstract: This research investigates contemporary recreations of literary works and has as object of study the web series literary format. These productions present the story simultaneously in various spaces on the Internet. In each of these spaces it is published complementary content of the narrative. The research analyzes the characteristics of this audiovisual format, besides it investigates the resources triggered to enhance the aesthetic experiences of the users. Assuming that such adaptations do not require mere adjustments, we bring the thesis that literary web series consist of new creations, or resemantizations that express the presence of discourses and associate traditional media at different levels of imbrication for the emergence of a new production, in which also aspects of contemporary society and culture are revealed, as well as the creative style of the enunciator. In this sense, technological resources are configured as cultural forms (MANOVICH, 2001). In order to investigate the proposed theme, the theoretical framework starts from the perspective of finite and infinite games (CARSE, 1986). The literature review further discusses notions such as: the characteristics of digital culture (MANOVICH, 2001); the notion of adaptation (HUTCHEON, 2013); the culture of convergence, transmedia and participatory narratives (JENKINS, 2009). Two web series were selected as study objects, produced by the American website Pemberley Digital: The Lizzie Bennet Diaries and Welcome to Sanditon. The selection was done based on the fact that The Lizzie Bennet Diaries is considered to be the first and most representative of the web series format. Welcome to Sanditon, on the other hand, differs from the traditional format. By creating an application for users to record their own videos, it made it possible for subjects to become characters in the series. From this brief contextualization, the following research is problematized: What are the characteristics of the audiovisual web series format in the context of the participatory environment of web 2.0, with greater involvement of the Internet user in the narrative and the course of the story? Do the adaptation of literary works potentiate, alter and/or add elements to the original plot? What features are used to enhance the user experience? In what instances of the discursive and communicational process and in what aspects does the web, from its 2.0 potentiality, present differences and innovations in the re-creative process of the "literary adaptation"? The analysis was developed from the theoretical-methodological perspective of discursive semiotics (BARROS, 2000), Hutcheon's adaptation theory (2013), Deleuze and Guattari's conception of rhizome (1995), Bakhtin's quote modes (2004) and the semiotics of interactions (LANDOWSKI, 2014). The theoretical-methodological perspective used for the analysis of empiricals was discursive semiotics (BARROS, 2000) and its consequences in the semiotics of experience and aesthetic studies. For that, the research examines the plastic constituents, the figurations of the content and the activated interactive practices. As a whole, it investigates, above all, the narrative and discursive instances, seeking to identify distinctions and innovations in the new format. The analysis results indicate that there were no major changes in the web series plot, compared to the novels, in their narrative structures. However, at the level of discursive structures, the interaction regimes enhanced the participation of the Internet user, resulting in a change in the modes of enunciation. It is a moment of syncretization in which the viewer assumes a performing role and can affect the development of the narrative. The discursive aspects analyzed also reveal characteristics of digital culture, as well as the “imperfect” and rhizomatic character of the web series, which, through the circularity and continuity of the contents, remain in a constant exploration of new stories from the same universe.
Este trabajo investiga adaptaciones contemporáneas de obras literarias, teniendo como objeto de estudio el formato webserie literaria. Estas producciones presentan la historia simultáneamente en varios espacios en Internet, transmitiendo contenido complementario de la narración. La investigación analiza las características de este formato audiovisual, además investiga los recursos activados para mejorar las experiencias estéticas de los usuarios. Asumiendo que tales adaptaciones no requieren simples ajustes, presentamos la tesis de que las webseries literarias consisten en nuevas creaciones o resignificaciones que expresan la presencia de discursos y medios tradicionales asociados en diferentes niveles de imbricación para el surgimiento de una nueva producción, en la que se revelan ambos aspectos de la sociedad y la cultura contemporánea, así como el estilo creativo del enunciador. En este sentido, los recursos tecnológicos se configuran como formas culturales (MANOVICH, 2001). Para investigar el tema propuesto, el marco teórico comienza desde la perspectiva de los juegos finitos y infinitos (CARSE, 1986). La revisión de la literatura discute, complementariamente, nociones tales como: las características de la cultura digital (MANOVICH, 2001); la noción de adaptación (HUTCHEON, 2013); cultura de convergencia, narrativas transmedia y participativas (JENKINS, 2009). Se seleccionaron dos webseries como objetos de estudio, producidas por el sitio americano Pemberley Digital: The Lizzie Bennet Diaries y Welcome to Sanditon. La selección se produjo porque The Lizzie Bennet Diaries es considerada la primera y más representativa del formato webserie. Welcome to Sanditon difiere del formato tradicional. Al crear una aplicación para que los usuarios graben sus propios videos, hizo posible que los espectadores se convirtieran en personajes de la serie. A partir de esta breve contextualización, se problematiza la siguiente investigación: ¿Cuáles son las características del formato de webserie audiovisual en el contexto del entorno participativo de la web 2.0, con una mayor participación del usuario de Internet en la narrativa y el curso de la historia? ¿La relectura de obras literarias potencia, altera y/o agrega elementos a la trama original? ¿Qué características se utilizan para mejorar la experiencia del usuario? ¿En qué casos del proceso discursivo y comunicacional y en qué aspectos la web, desde su potencialidad 2.0, presenta diferencias e innovaciones en el proceso de re-creación de adaptación literaria? El análisis se desarrolló desde la perspectiva teórico-metodológica de la semiótica discursiva (BARROS, 2000), la teoría de adaptación de Hutcheon (2013), la concepción del rizoma de Deleuze y Guattari (1995), los modos de cita de Bakhtin (2004) y la semiótica de las interacciones (LANDOWSKI, 2014). La perspectiva teórico-metodológica utilizada para el análisis empírico fue la semiótica discursiva (BARROS, 2000) y sus consecuencias en la semiótica de la experiencia y los estudios estéticos. Con este fin, la investigación examina los componentes plásticos, las figuraciones del contenido y las prácticas interactivas activadas. En su conjunto, investiga, sobre todo, las instancias narrativas y discursivas, buscando identificar distinciones e innovaciones en el nuevo formato. Los resultados del análisis indican que no hubo cambios importantes en la trama de la webserie, en comparación con las novelas, en sus estructuras narrativas. Sin embargo, en el nivel de las estructuras discursivas, los regímenes de interacción mejoraron la participación del usuario de Internet, lo que resultó en un cambio en el enfoque enunciativo. Es un momento de sincretización en el que el espectador asume un papel de actor y puede afectar el hilo de la narrativa. Los aspectos discursivos analizados también revelan características de la cultura digital, así como el carácter "imperfecto" y rizomático de las webseries, que, a través de la circularidad y la continuidad de los contenidos, permanecen en una exploración constante de nuevas historias del mismo universo.
Keywords: Websérie
Jane Austen
Cultura da convergência
The Lizzie Bennet diaries
Welcome to Sanditon
Web series
Convergence culture
Cultura de convergencia
Webseries
???metadata.dc.subject.cnpq???: CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
???metadata.dc.language???: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Tuiuti do Paraná
???metadata.dc.publisher.initials???: UTP
???metadata.dc.publisher.department???: Comunicação e Linguagens
???metadata.dc.publisher.program???: Doutorado em Comunicação e Linguagens
Citation: Celinski, Giovana Montes. O formato WEBSÉRIE e a circularidade das narrativas literárias: Jane Austen no universo digital 2.0. 2020. 163 f. Tese( Doutorado em Comunicação e Linguagens) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2020.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.utp.br/jspui/handle/tede/1868
Issue Date: 30-Mar-2020
Appears in Collections:DOUTORADO EM COMUNICAÇÃO E LINGUAGENS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O FORMATO WEBSERIE.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open ???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.preview???


Items in TEDE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.